Back to All Events

Bertine Zetlitz – Syvende album “Tikamp” - Konsert i Askim Kulturhus


Jeg stod ved et veiskille. Enten måtte jeg slutte som musiker eller så måtte jeg gjøre noe nytt.

Etter å ha vært musiker i atten år og med fire Spellemannpriser på hylla, debuterer Bertine Zetlitz med et album for første gang på norsk. Albumet Tikamp inneholder ti låter hvor halvparten av låtene ligger i grenseland elektro-pop, mens resten har et nytt og mer akustisk lydbilde. Bertine har også tatt grep ved å produsere musikken sin selv og knyttet til seg en ny samarbeidspartner kjent fra Motorpsycho, bandet HGH «Meg og Kammeraten min», Håkon Gebhardt.

– Jeg hadde vært på en konsert med barna mine med bandet «Meg og Kammeraten Min». Det var så sykt gøy og låt så fint og avslappa. Det ble litt som jeg hadde vært på et vekkelsesmøte. Jeg trengte å se og oppleve god gammeldags musikkglede.

Bertine var klar for å gå i en ny retning musikalsk. Hun sendte en mail til Gebhardt og i hans Das Boot Studio i Trondheim ble albumet Tikamp laget.– Det første jeg spurte om var hva han programmerte på og det gjorde han ikke. Han hadde en kasse med gamle afrikanske instrumenter og spilte gitar. Han lurte på hva jeg spilte og jeg måtte jeg sette meg ved pianoet. Jeg forbannet meg selv for at jeg ikke spilte bedre, men vi lagde låtene sånn. Back to basic. Ikke noe programmert.
Tekster har alltid vært viktig for Bertine Zetlitz, men denne gangen var utfordringen merkbart større når låtene skulle skrives på norsk.– Jeg var mest redd for at jeg skulle bli plump eller sentimental på norsk. Og vi har ledd mye av dårlige formuleringer og rim. Men jeg har jobbet knallhardt og føler vi kom ut i riktig ende.

Den første singelen «Sett At Vi Sier Det Sånn», en sår duett med Prepple Houmb fra Dum Dum Boys fikk høy rotasjon på norske radiokanaler da den ble sluppet i januar.
– Låta dreies rundt et forhold. Om maktbalanse og forstygging av noe som skal være veldig fint. At Prepple ville være med å synge låta var en bekreftelse som hjalp på selvtilliten når resten av plata skulle ferdigstilles.
Da Bertine Zetlitz var 10 år gammel skrev hun sin aller første låt etter at en nabo i gata på Frogner døde. På Tikamp handler det både om henne selv og andres skjebner.
– Å bruke morsmålet førte til at flere historier og minner dukket opp. Jeg skriver om det jeg opplever og det jeg ser andre går igjennom.

Den hjerteskjærende låta Storm handler om hvordan man går videre når noen dør. Hoppetau tar utgangspunkt i et selvmord, Hunder er en tøff elektro-pop låt som startet på engelsk. I låta Fort var utgangspunktet redselen for at det skulle skje barna hennes noe og Brukne Spyd er dedikert alle de kvinnelivene i verden som aldri får lykkelig slutt.
– Det er første gang jeg er litt politisk i musikken min. Det har ikke vært meg å skrive samfunnsengasjerte sanger, men Brukne Spyd er et hjertesukk.

Bertine Zetlitz begynte med nye blanke ark da hun skulle lage sitt syvende album Tikamp. Det har gjort at det har vært gøy å jobbe med musikk igjen, men også inneholdt mer nerver og hard jobbing.
– Jeg føler jeg har gjort dette skiftet ordentlig. Jeg har holdt på med plata i to år og det er lengre enn jeg noen gang har brukt på en plate. Men jeg hørte på den i går og jaggu, jeg synes den holder seg.