Kyststien i Sarpsborg

Den deilige sandstranden i Gressdal ved bredden av Skjebergkilens østside

Adkomst til Grimsøyveien skjer med bil fra Riksvei 118 (gamle E6) ved Gjellestad mot Grimsøy. Delstrekningen starter på Grimsøyveien ved krysset vestover mot Bjønnenga, Bjønnengbekken, Åkentokilen og Holstangen. Den første delen av stistrekningen går på gammel kjerrevei gjennom vakkert kulturlandskap. Fra Holstangen går stien videre gjennom et tett skoglandskap over til Moen der den igjen kommer ut og krysser åkerlandskap. Kyststien videre går på grusveier, skogsstier og mindre hytteveier mot Knarrvika og Seilerhytta. Fra Seilerhytta følger kyststien stort sett små hytteveier gjennom hyttebebyggelse med utsikt mot Skjebergkilen og etter hvert Kjerringholmen. Fra Sildevika nordover mot Sandvika og Høysand går kyststien hovedsakelig i vannkanten på små stier.

En knapp kilometer etter Sildevika befinner man seg plutselig i Høysand – Sarpsborg ferieeldorado. Her er det et yrende liv av feriegjester om sommeren, en salig blanding av hyttefolk, campinggjester, Særpinger, og noen kommer til og med langveis fra. Alle skal bade og alle skal ha is – og stedet har både iskremkiosk i verdensklasse og det samme med badefasilitetene. Høysand ligger drøye 10 km syd for Sarpsborg sentrum. Kommer man med bil må man ta av i krysset ved Riksvei 110 (veien fra Fredrikstad), svinge østover mot Skjeberg stasjon og følge fylkesveien 592 videre. Vel fremme er det rikelig med parkeringsplasser i bakkant av en romslig gresslette som heller ned mot en lun og barnevennlig sandstrand. Området er velstelt og utstyrt med kiosk, toaletter, lekeplass og badeflåte. Det går regelmessig buss til Høysand (rute 210). Herfra er det en spasertur på ca 1 km på grusvei fram til badeplassen på Sandvika.

Kyststien fortsetter fra Høysand og slynger seg videre rundt innerste del av Skjebergkilen og for det meste nede ved vannkanten til stien kommer opp til Fylkesvei 590 (Ullerøyveien).  På Fylkesveien (gå forsiktig her, ikke fortau, bilene kjører ofte fort på denne strekningen) går kyststien i omtrent 2 kilometer før den svinger ned på grusvei som tar deg med ned til et større hyttefelt og stien forstsetter her idyllisk ned ved vannkanten men s du kan speide over fjorden og se stedene på andre siden av Skjebergkilen du allerede har unnagjort. Stien kommer igjen opp til samme Fylkesvei som sist og offisielt så slutter/starter  første/siste etappe av kyststien i Sarpsborg her. Vi har allikevel valgt i kartet å strekke linjen på omtrent 4 kilometer langs Fylkesveien til dit neste etappe starter.

Ytterst på Ullerøyhalvøya (bildet) gjør kyststien en sving fra øst og over til vestsiden av halvøya og forsetter deretter nordover langs Tosekilen opp til Revebukta.

Der fylkesveien gjør sving mot Olseng Marina og Karlsøyene, så skal du ikke i den retningen, men fortsette mot høyre og fortsette langs Bukkholmveien i drøye 2 kilometer, før kyststien fortsetter inn på grusvei ned til hyttefeltene ved Bredvik, Silodden, og Vassnestangen. Nå er du ute på Ullerøyhalvøya og kyststien snor seg mot nord i et kupert terreng og du har flott utsikt ned til den vakre Tosekilen. Etter omtrent 3 kilometer i ulendt og bratt terreng går du rett gjennom hyttefeltet Helle og fortsetter inn i skogen igjen, men nære vannkanten og etter omtrent 2-3 kilometer er du i idylliske Revebukta. Her er det en flott sandstrand med gresslette bak. Vanntemperaturen på badevannet er kjent for å være varmere enn de fleste steder.

Den siste etappen av kyststien i Sarpsborg starter ved Talbergsundet nær kommunegrensen til Fredrikstad. Denne etappen går sammenhengende inn til Gamlebyen i Fredrikstad og fortsetter om bord i byfergen som tar deg over Glomma.